Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, February 21, 2009

Tasik Biru ~ Part 12

PETI ITU

Rumput nan menghijau subur
Burung berkicau pagi berselang seli
Memainkan lagu lunak bersama
Sepertinya mereka sedang meraikan hari indah
Senang aku mendengarnya
Dengan suasana indah permai
Aku terleka
Dan saat itulah aku di datangi seseorang
Perempuan berpakaian serba putih
Dari jauh tersenyum seri padaku
Dan secara spontan aku pun tersenyum kembali padanya
Wajahnya putih berseri
Di hiasi pakaian yg cantik pandangan mata

Belum sempat pun kami bersapa
Tiba aku terjaga
Rupanya aku tertidur di sejadah ini
Ku lihat jam sudah pukul 2 pagi
Ya Allah
Aku belum tunaikan solat Isyak
Syukurlah Kau yang membuatkan ku terjaga
Untuk menunaikan perintah-Mu
Segala puji hanya untuk-Mu Ya Allah

Selesai aku menunaikan solat Isyak
Terus aku ke bilir tidur
Berhasrat untuk membuka peti itu
Tapi kulihat peti itu tiada
Entah dimana?
Menggelabah aku cuba mencari dan mencari
Tak salah, aku letakkan peti itu di atas meja bilikku..
Ah sudah..

Setelah puas aku mencari di bilik
Tergerak aku untuk ke dapur
Mungkin kerna terasa tekak ku kering
Ingin meneguk segelas air
Bagi membasahi tekak ku yg kering

Aku tersenyum sendiri
Apelah sengalnya aku
Peti itu di atas meja makan rupanya
Ya, aku letakkan ia ketika ingin ambil wuduk tadi mungkin
NaMie namie..



Selesai minum ku bawa peti itu ke ruang tamu
Ku tiup habuk dan ku sapu kasih bersih sedikit
Dengan lafaz bismillah aku membukanya
Saat aku membuka, saat itu juga aku terasa aura
Entah aura ape
Kebelakang sedikit kepalaku
Kalau aku nampak warna aura itu mungkin boleh aku bygkan
Tapi itulah yang aku rasakan

Kulihat tanpa menyentuh segala isi didalamnya
Sebuah buku, sepertinya diari lama
Sebatang pena dakwat lama di sisi kotak
Segulung kertas entah ape tulisannya
Dan semua itu di alaskan atas kain kuning
Yang aku pasti ada sesuatu di bawahnya
Semuanya harus ku berikan masa
Untuk mentelaahi ia
Bagi mungkin mencari segala jawapan yang tiada pasti
Tapi, yang aku membuatkan aku tertanya
Pada sekuntum bunga berbatang
kecut di makan usia
Terletak molek di atas buku lama

Di setiap sudut dinding dalaman kotak
Terukir indah ayat2 suci mungkin
Seperti bersinar kecerahan
Walau luarannya tampak biasa
Tidak kusangka dalamnya begini

Bunga ku alihkan untuk aku mengambil buku
Tiada apa tulisan di muka buku ini
Ku selak muka pertama
Tiba2 terjatuh sehelai nota kuning
Dan aku pasti, kini aku bukan sedang bermimpi

Nota tertulis “Coretan buat Namie tercinta”

3 comments:

Anonymous said...

seronok bce..
wlpn kekdg xphm sgt..
misteri..
waiting for the next episode..

:)

chucky said...

ako mcm aku gak,tejage pukul 2 nk semayang isya'
hehehehe

@tune® said...

sunnguh komplikated