Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, December 4, 2008

Tasik Biru - Part 06

"Bismillah ar-rahman ar-rahim

بسم الله الرحمن الرحيم

Al-hamdulillah hi rabbil al-amin,
wassola tuasala mu ala asyrafil anbia’ iwal mursalin,
wa’ala alihi wasohbihi ajamain

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Dengan berkat kekasihMu nabi Muhammad Rasulullah swt
Ampunkanlah segala dosa2 ku Ya Allah
Ampunkanlah segala dosa2 ku yg tak terkira ini Ya Allah
Ampunkanlah segala dosa2 kedua org tuaku Ya Allah
Ampunkanlah segala dosa2 kaum keluargaku Ya Allah
Ampunkanlah segala dosa2 guru2 yg mengajar kebaikan
Ampunkanlah segala dosa sahabat2 handai ku
Dan masukkanlah kami kedalam golongan org2 yang Kau terima

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kepadamu aku berdatang sembah
Memohon perlindungan dari segala kejahatan dan kemurkaan
Dari musuh2 yang menikam dari belakang
Dari lidah2 yang tidak bertanggung jawab
Dan lindungilah aku sepertimana Kau melindungi
Org2 yang terdahulu sebelum aku.

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Permudahkanlah segala urusan2 ku
Samada urusan dunia ataupun akhirat
Berilah aku cahaya untuk menempuh liku2 kehidupan
Yang terkadang aku sendiri tak terfahamkan

Rabbana atina fiddunya hasanah wafil’a hiroti hasanah
Wakina aza bannar.

Amen.."


Aku menyudahi solat maghribku dgn doa
Yang sepertinya menyentuh perasaanku
Dan meninitiskan air mata
Yang tak biasa tertitis
Kerna bagiku
Jikalau hanya utk cabaran2 dunia
Aku perlu teguh, tabah dan sabar
Sepahit manapun perjalanan hidupku
Adalah takdir tuhan yg perlu aku tempuhi
Jgn di tangisi ia
Sebaliknya tangiskanlah ia kerna menyesali
Dgn dosa2 yg telah aku terlanjurkan semalam

Aku kembali mengatur langkah
Keluar dari bilik solat rumahku
Menyusun kembali buku2 dan barang yang bersepah
Ntah siapa yang menyelerakkan
Tanyaku sendirian..

Sedang asyik aku mengemas
Terpandang aku pd sehelai nota lagi berwarna kuning
di atas meja kaca hadapan TV
terlindung dgn majalah2 yg ada
setelah aku menyusun2 barulah aku menampakkan ia

catatan yg sgt ringkas

‘Minta di kemaskan yach’

Aneh!
Aneh sekali.. aku mendapat nota kedua
Sebelumnya terlekat di dinding akuarium
Juga berwarna kuning..
Dengan tulisan tgn yg hampir sama seperti ini

Aku kembali ke dapur
Ku lekatkan nota sebelumya itu tadi d peti ais
Dan ku ambil
Melihat kesamaan yg ada pd kedua nota itu..

Ya! Hampir sama sekali tulisan dan pena yang di gunakanya
Cuma yg satu ini agak basah kerna terkena titisan air
Dan catatannya tak salah aku...

‘Isikanlah ia kembali’

Agak sukar untuk aku membacanya
Kerna air telah memudarkan tulisan itu

Aku ke bilik air mengangkat akuarium
Agak penuh dgn air yg menitik tadi
Nasib baik akuarium ini besar sederhana
Dapatlah aku mengangkatnya sendirian
Ku letak di atas meja makan
Ku tampal kedua2 nota itu di dinding akuarium

Entah siapa yang menulis nota2 ini
Entah siapa yang membuka sedikit putaran paip
Agar masuk ke dalam akuarium secara perlahan
Agar setibanya aku sampai dirumah kembali
Air tidak melimpah

terkadang
tak terfahamkan dek hati yg kecil
tak terungkapkan dek bibir yang merah
tak terfikir dek otak kiri mahupun kanan
apakah esok kisah hidupku?

merancang kehidupan adalah tuntutan
peta hidup 10 tahun akan dtg perlu ku tuliskan
menjadi panduan untuk perjalanan hidupku
selaras dengan segala impian dan cita²

yang nyata tangan ku masih kaku
otakku membeku
bagaimana mungkin dpt aku menulis ia..



Finding part/s before? here!!

TBiru P-1 TBiru P-2 TBiru P-3 TBiru P-4 TBiru P-5


5 comments:

@tune® said...

weh..ape kesinambungan arituh?

sEapUt "c@ said...

beliau pun masih tertanya² apakah kesinambungan nya.. harap2 beliau dpt menyambung cerita ini secepatnya..

chucky said...

hampeh ko

sEapUt "c@ said...

beliau sepertinya memberhentikan coret tulisannya secara tidak sengaja.. tanpa kita sadari kita terpaksa menunggu coretan beliau yang berikutnya la nanti.. adeh!!

Anonymous said...

awak..
kenape ye jd cmni?