Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, January 26, 2009

Tasik Biru ~ Part 10

Rumah Sakit

Mohd Amirul Nazmie
Itulah nama aku
Ya! Aku tau itu nama aku
Bukan penyet
Penyet adalah nama seorang anak kampung ini juga
Berkelakuan seperti mengong²
Budak kampung yang boleh dikatakan semua org mengenali beliau
Dgn sedikit kecacatan akal fikiran beliau sejak kecil
Tapi kenapa sesetengah org mengatakan aku juga seperti beliau
Hinggakan mereka memanggil aku Nyet

Pak Samad…
Ye nak..
Boleh saya tanya sesuatu?
Ape dia nak?
Mcm mane saya boleh berada disini?

Aku terbaring di atas katil putih
Ditemani Pak Samad dan isterinya
Dan seorang perempuan berseragam putih
Sepertinya sedang menyediakan sesuatu
Mungkin persedian untuk aku
Yang terlantar tiada daya ini
Sepertinya aku pernah mengalami situasi ini sebelumnya

Namie..
Syukurlah pada tuhan
Kalau kau masih mengenali pakcik..
Aku dapat berita dari zamri
Tercungap2 dia di depan pintu rumah
Beritahu yang die dan rakannya jumpa kamu terdampar di tepian tasik
Lekas2 aku ke situ
Selebihnya kamu lah yang patut mengetahui bukan?
Macam mana kamu boleh lemas kat tasik itu?

Aku terdiam seketika
Sambil memikirkan kembali kisah semalam

Mlm hari tu saya pergi kerumah pak samad
Mlm yang kita berjanji untuk bertemu
Pak samad yang suruh saya datang ke rumah pak samad bukan
Ye, itu aku tau
Tapi aku tunggu2 kamu, kamu tak datang pun
Malah aku jumpa kamu di tasik besok paginya
Rumah aku bukan di tasik itu

Ya! Jauh benar jarak rumah pak samad dgn tasik biru
Tasik di selatan sedangkan rumah pak samad di utara

Lama juga aku cuba menerangkan pada pak samad
Segala apa yang berlaku padaku
Tentang aku di basahi hujan lebat ganas
Sesekali di selang seli batuk kecil dari ku

Lantas pak samad mencelah

Sudah la tu nak
Kamu belum berapa sembuh
Lupakan lah ape yang dah berlaku
Kamu berehatlah
Pak samad harus pulang
Hari sudah maghrib
Esok aku datang lagi jenguk kau


Melayang jauh fikiranku
Sambil mata menatap syiling rumah sakit ini
Sejam sekali aku di lewati oleh pembantu sakit
Apa yang aku tahu mungkin
Pemeriksaan berkala untuk pastikan tahap kesihatan aku

Siapakah aku yang sebenarnya?
Sering bermain di fikiran ini
Amanat 2 tahun pak samad
Ya! Apakah itu?
Tak sabar aku ingin tahu
apa yang akan di ceritakan oleh pak samad nanti

datang pembantu sakit lagi
kali ini aku bertanya pada beliau
bagaimanakah tahap kesihatan aku?
dan bilakah aku boleh pulang?
Jawapan yang baik darinya
Kata beliau mungkin aku boleh pulang esok



finding parts before??
Here!! TBiru P-1 TBiru P-2 TBiru P-3 TBiru P-4 TBiru P-5 TBiru P-6 TBiru P-7 TBiru P-8 TBiru P-9

1 comment:

Anonymous said...

tak faham sgtla awk..
sori

:)