Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, September 3, 2009

Tasik Biru ~ Part 16

MENCARI HARAPAN YG TIADA

Dingin malam tak ku terasakan
Saat angin bertiup kencang di luar
Cuba menyelinap masuk ke isi rumah
Melalui celah2 dinding papan rumah
Sedikit sebanyak terasa dingin seharusnya
Namun aku tak terasakan ia
Fikiran ku sudah melayang jauh
Tak hirau lagi dengan persekitaran

Kadang2 kelakar bila difikirkan
Tapi tiada apa yang aku tertawakan
Kelakar apakah itu?
Kadang kita tak langsung mengatakan sesuatu itu kelakar
Tapi apakah benar ia kelakar?

Hurm, perkara2 sebeginilah yang buat kepala otak aku serabut
Ya! Serabut..
Kenapa ia harus berlaku pada aku?
Adakah org lain yang senasib dengan aku?
Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini
Yang kadang terlupa ucapkan syukur pada-Mu
Yang kadang tiada terima apa jua takdir-Mu
Ampunkanlah aku Ya Allah..

Takdir itu semuanya di tangan tuhan
Tiada apa yang kita boleh ubah semula
Segala apa yang terjadi pada kita
Segala apa yang terjadi pada aku
Ya! Pada aku..
Terimalah seadanya..

Sesekali teringat pasal petang tadi

Anak cari siapa?
Err, makcik.. benarkah ini rumah eizany?
Eizany? Siapa eizany? Makcik x penah dengar nama tu
Rumah ni dah lebih 3 bulan ditinggalkan
Sekeluarga keluar
Katanya pergi ke luar negara
Suaminya bernama mohamad
Isterinya bernama Zanida
Nak kata anaknya nama eizany
Rasanya mereka belum punya anak..
Mungkin kau salah rumah tak..

Jelas makcik sebelah rumah itu

Takpelah makcik
Terima kasih yea…

Saat aku mahu balik
Dengar jeritan suara

Org dah kahwin baru kau nak cari ke! ~
Di akhiri sedikit gelakan

Aku toleh kebelakang suara itu datang dari suami makcik itu mungkin
Dia pun bersahaja kata tanpa menoleh kearahku

Hurm..
Andai aku punya kesempatan
Ingin sekali kembali ke masa silam
tapi itu mustahil!
Berlaku tetap berlaku

Ya! Sedar tak sedar bulan ramadhan dtg lagi
Saat aku merayakan Aidilfitri nanti
Yg mungkin tiada seindah yang lain
Bersama keluarga tercinta
Bersama insan tersayang
Itu aku harus terima
Tuhan itu menguji umat2nya dengan berbagai cara.
Coretan ayah habis sudah ku baca
Ayah seorang ustaz bebas
Ilmuan ugama penuh didada
Apa yang ayah coretkan untukku
Mungkin tak sampai 1/8 dari ilmunya
Namun aku sedikit sebanyak jua memahami
Apa yang tersurat dan tersirat di dalamnya
Terima kasih ayah..

Saling tak tumpah coretan ayah dengan kata2 pakcik yang aku jumpa 2 hari lepas

Tabah, tenang, redha dan sabar..

Ayah, ibu…
Dengarlah rintihan anakmu
Andai satu hari raya tiada dapat kita bersama
Maafkanlah namie..


Adaduhaisnunamislualfatlikulliwajtinafihimbimasabathwayaadahunusuhukazalfanakwakaunuhunubasilanjalalanak



3 comments:

fizanie said...

EIZANY tarak..fizanie yang comel ade..huhu..

Anonymous said...

lagi xpaham la awak..
adess

fizanie said...

bila nak sambung?