Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, December 10, 2008

Tasik Biru - Part 07

Gelap
Jauh tenggelam ke dasar
Terkapai2 tangan tak kesampaian
Saat itu aku kelemasan
Beribu2 nota kuning juga tenggelam disekitar

Tanpa ku hirau
Aku perlu bangun dari kegelapan
Kegelapan yang semakin menghantui ini
Bukan tak pernah aku tidur seorangan di rumah
Sudah berbulan2 rasanya

Tapi sejak akhir ini entah kenapa
Aku sering bermimpi
Sepertinya aku sesak
Tak berdaya untuk bangun saat aku tahu aku sedang bermimpi
Badan ku kaku
Kaki ku kebas
Aku mencuba sedaya upaya untuk bangun
Aku menjerit sekuat hati
Akhirnya aku sedar dari mimpi
Ku lihat jam tangan ku masih pukul 3 pagi

Duhh! Aku baru tidur sekejap
Esok nak keje lagi
Seharusnya aku sambung tidur

Tapi aku bangun
Menuju ke ruangan dapur
Mengambil wudhu’ di paip kecil
Bagi ketenangan hati

Lalu aku terfikir tentang nota kuning dlm mimpiku
Ah! Nota itu lagi…
Tapi ia nota2 yang banyak sekali
Dari mana datangnya ia?
Aku ingin sekali mencari jawapannya

Aku duduk di ruangan dapur menghala ke pintu belakang
Nyaring sekali bunyi cengkerik2 di luar
Seperti memainkan suatu lagu
Yang kita sendiri tak termaksudkan
Aku melayan perasaan malam
Indah tiada kebisingan siang
Kebisingan yang mengganggu fikiran manusia

Ah! Kenapa perlu aku melayan perasaan di waktu tidurku
Terdetik di hati
Aku bangkit dari kerusi
Menuju ke ruang bilik tidurku
Terpandang seketika nota2 kuning
Tertampal biasa di akuarium itu
Pheuuw! Apekah maksud ini semua

Seperti menjadi biasa
Langkah ku terus ke meja study dibilikku
Sememangnya inikah rutin ku sebelum tidur?
Akan ku catat segala tugasan esok ku?
Aku duduk di meja study di bilikku dengan selamba
Aku sedikit hairan
Apa yang ku lihat di atas meja ini
2 set nota lekat berwarna kuning
1 pencil box
1 pen biru
Dan beberapa helai nota tertampal di dinding menghadap ku
Sepertinya aku memang sentiasa merancang segala
Perjalanan dan panduan
Kehidupan hari esok dan seterusnya

Aku tersentak dgn deringan yang begitu membingitkan
Memecah masuk ke ruang2 telinga
Seperti menggigit segala otak2 ku
Aku tersedar
Bangun

Astaghfirullah hal azim..
Aku beristighfar panjang..
Aku bermimipi

Melihat jam yg berdering itu tepat jam 5.30
Terus ku bangun
Pergi ke meja study di sudut sana
Tiada? Tiada apa2 nota disini?
Tiada apa2 seperti apa yg aku nampak dlm mimpiku?
Ianya sekadar mimpi atau apa??
Aku semakin bingung..
Benarkah kata2 pak samad dan bininya itu?
aku ini mengong?



Finding part/s before? here!!
TBiru P-1 TBiru P-2 TBiru P-3 TBiru P-4 TBiru P-5 TBiru P-6

4 comments:

chucky said...

ko banyak sangat tdo neh

@tune® said...

aku syak ko nih byk sgt pikir

Anonymous said...

awak ni kurang rht n sering dilihat pressure kutt

sEapUt "c@ said...

erk! cite ni cite psl aku ke?