Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, August 13, 2010

Mengapa Israel Bijak

Renungan Bersama


(Bukan menyokong Hitler, tetapi hanya untuk membuka minda kita - Admin)

Petikan di petik dari Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man.. (facebook)

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell, Coca cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik
(bagi umat Islam lebih baik diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran - admin). Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yg memerlukan kosentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan generasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali! Di sini perokok seperti di anak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok, dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan di atas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato!'

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Penulis : Dr. Stephen Carr Leon


Di alih bahasa oleh :
Adibah Mohd Noor
Matriculation Lecturer, Department of Sciences
UIA Matriculation Centre, Petaling Jaya, Selangor.



Thursday, July 8, 2010

Law of Attraction

at least 1C3F this month

Feel it, Do it...

Thursday, July 1, 2010

Mimpi kiamat - Nauzubillah

Assalamualaikum semua..

aku saje muncul kembail di ruangan blog ku yg suram2 ini.
bukan ape, ade suatu kisah yg aku rasa perlu untuk aku coretkan disini. sebelum aku terlupa dan hilang dgn begitu sahaja kisah ini.

kisah bermula, walau pun hanya sekadar mimpi. yang mungkin mainan tidur atau petanda dari Allah yang maha esa.

Aku beristighfar sejurus dentuman guruh di langit, keadaan di sebuah rumah keluarga bersama abang dan adik beradik yang lain. aku keluar rumah untuk melihat keadaan luar, melihat langit yang meghitam, kilat sabung menyabung baertalu-talu. di susuli dengan deruman guruh yang sgt kuat. selang beberapa petir meyabung, tepat ia menyambar sebuah bangunan tidak jauh kira2 500m dihadapan rumah ku. terus meletup dan terbakar diikuti dengan selangan bangunan2 berhampiran dengan nya. Ya Allah. ketakutan yg amat sgt pada ketika itu.

Aku masuk dan memanggil abg ku yg sulung untuk menyaksikan kejadian di luar rumah. dia keluar dan 'subhanallah'.. aku dan dia hanya dapat memerhatikan kejadian. berkepul2 asap dan api marak dengan cepat dan kami terkaku tidak tahu buat apa.. sedang kilat dan guruh masih lagi terus menerus tanpa henti dan langit yg tiada indahnya lagi hanya kelabu gelap makin hitam. oh Tuhan..

tak lama itu, aku didengarkan dengan suatu suara tidak tahu datangnya dari mana. tapi yang nyata suara itu terdengar di sebelah telinga kiri ku seperti kita memakai ear phone. sedangkan tiada apa2 earphone pun di telingaku..

kata2 lebih kurang begini;

"wahai umat2 manusia di muka bumi, sesungguhnya Kami telah mengatakan bahawa hari kiamat itu benar2 wujud, syurga dan neraka itu benar2 wujud. maka dengan itu, kini tibalah hari yang dijanjikan itu, pembangkitan semula, tiupan sangkakala, keluarnya dajjal. penghitungan segala dosa dan pahala yang kamu semua telah lakukan. sesungguhnya barangsiapa yang berada dijalan Allah s.w.t dan di bawah junjungan nabi Muhammad s.a.w adalah golongan org2 yang benar" dan panjang lagilah... tak berape igt..

aku tergamam dan ber"subhanallah".. lalu aku tanya pada abang aku, apakah dia dengar juga apa yang aku dengarkan ini? dia berkata "ya! abg juga dengar."
ternyatalah kata2 itu bukan aku sorang yg dengar. ku melihat sekitar di depan mataku hanya org2 islam yang seakan dengar kata2 ini, manakala org kafir tidak mendengarnya.. Subhanallah..

tak habis lagi, aku juga ade menyaksikan jatuhnya meteor2 dari langit di kawasan rumah ku, bersama adik beradik yg lain. walaupun kejadian jatuhnya meteor di rumah kami itu macam tak berapa logika, tapi aku cukup tahu, sesungguhnya kejadian hari kiamat itu benar2 sangat dekat.

Hanya sekadar perkongsian apa yang aku alami walau ia sekadar mimpi. sebagai nasihat kepada semua dan juga diri aku sendiri, moga kita sama2 dapat terus melakukan amal ibadat dan berdoa kepada Allah s.w.t..

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,
Ampunkanlah dosa2 ku,
Ampunkanlah dosa2 kedua org tuaku,
Ampunkanlah dosa2 kedua mertuaku, (bagi yg dah berkahwin)
Ampunkanlah dosa2 seluruh kaum keluargaku
Ampunkalah dosa2 zuriat2ku,
Ampunkalah dosa2 kawan2 seislamku,

Ya Allah yg Maha pelindung,
Lindungilah aku dan orang2 yang aku sebutkan tadi,
Dari segala kejahatan dan kemungkaran,
Dari segala musuh2 yang menikam dari belakang,
Dari lidah-lidah yang tidak bertanggungjawab,
Sepertimana Engkau melindungi orang2 yg terdahulu sebelum kami.

Ya Allah yg Maha pemurah lagi Maha mengasihani,
Aku bermohon kepada-Mu,
Tempatkanlah aku dan org2 yg aku sebutkan tadi,
Di dalam golongngan org2 yg diterima oleh-Mu,
Amin...


Friday, May 7, 2010

sumbody + sumthing

jumaat, 17:35 petang, di pak li kopitiam seksyen 7

melihat sekeliling manusia disini, pelbagai ragam, pelbagai fesyen, lelaki dan perempuan.. kcik2, lighter dihidupkan membakar sebatang rokok 9.30/20= (kira sendiri).. bakar duit lagi. hari2 pun bakar duit. kenapa? bila mahu berhenti?

aku duduk di sudut meja bulat kecil, bersama segelas air asam boi limau yang masam, sendirian. apehal plak aku sendirian? kebiasaannya aku dengan rakan2 aku disini melepak. huh! aku masih lagi menunggu.. mane la plak member atas member yang aku tunggu2 ni.. tak sampai2 lagi.

cantik! sexy! hodoh! pun ade gak yg sexy! aduyai~ apelah nasib mereka. nasib dimana? entah! aku sebagai seorang lelaki yang masih solo, kadang2 terfikir, macamana lah nak cari pasangan hidup yang sesuai. bukan sangat memilih. tapi itu adalah hakikat yang perlu difikirkan untuk berteman. teman sepanjang hayat. benar! disebalik kejayaan seorang lelaki, mesti ada perempuan di belakang mereka.

sebab tu aku rasa aku belum cukup berjaya buat masa sekarang nie kot.. huhu.. nak kata senang, memanglah senang, makan minum, tempat tinggal, duit, kereta, motor, everything is dah ade.. tapi satu perkara yang aku perlu selesaikan! maafkan aku. semalam, kelmarin, kelmarin dulu.. kisah dan cerita silam haraf semua orang yang berada di sekililing ku ampunkan aku..

hurm.. kenapa ek? kadang2 kita jeles. jeles ngan seseorang. jeles dari segi ape? macam2.. jeles dari segi kekayaan yang dimiliki, jeles dari segi kemewahan seseorang, jeles dari segi kebahagaian seseorang/pasangan kekasih, or suami isteri. ada anak isteri. tiba2 teringat cerita Adamaya.. huh.. comel sungguh budak tuh.. Armani.. memang comel.. pandai plak berlakon.. cool~

weh! lame siot aku tunggu mamat nie.. mane plak la dia tak dtg2 lg.. "jap k. aku ade hal k.. kepala berserabut k." aduh sms tu aku dpt dari dia.. sham2...

ramai gak org2 kat sini yg bukak laptop.. sambil lepak2 bukak laptop, on9, facebook dan mcm2.. zaman sekarang makin hebat! kalau dulu nak tengok org pakai laptop kat kedai mkn, satu org pun susah.. kalau ade pon dato'2, anak org kaya2.. sekarang, student pun leh ade laptop.. huhu.. korang rase la kan, laptop tu dah harge murah ke atau sebab zaman sekarang semua org pun dah makin kaye? kalau pk2 kan, harga laptop skang pun rm1000 ke atas, masa dulu2, nak ade rm100 pun susah.. nak kate harga laptop dah jatuh teruk tak la jugak.. hurmmm... mungkin dorang nie sume dah kaya2 kot..

tapi! kebanyakan orang di sekililing aku sekarang adelah pelajar2 universiti, pelajar2 yang menghabiskan duit mak bapak, pelajar2 yang meminjam duit2 rakyat, ptptn, biasiswa dan macam2.. memang la dorang leh beli, lepak kopitiam mcm nie... huh! sampai bila la korang nak berhutang dengan rakyat. korang kene pk untuk bayar balik duit2 tu bila korang dah kerja nanti ok. jgn plak buat2 lupa nak bayar.. kalau diploma+degree dua2 pun pinjam ptptn, rm15k + rm25k =rm40k tau korang dah pinjam.. mampos la korang nak bayar balik.. tup2 keluar dapat kerja nanti as a fresh graduate just dpt 1st salary rm1700.. tolak itu ini dah tinggal rm100 utk bayar ptptn (katakanlah kalau org yg bertingat nak bayar) rm41k/rm100 = (kira sendiri) berapa bulan/tahun la gak nye kan... huhu..

duduk di bandar macam nie memang banyak cabaran. tapi mudah mencari pekerjaan. mudah mencari rezeki. asalkan korang pandai dan mencari2 peluang yang ada.. part time? mcm part time aku dah cuba.. semua itu boleh mendatangkan side income pada korang. cume banyak dan tak banyak jela. depend on what part time yg korang buat.. any way, hidup perlu di teruskan.. ape jua pun cabaran, perlu di tempuhi.. see u all again.. =)

err.. mak! nanti kalau eiman balik kampung kang, jangan la cakap eiman penasaran lg... aduh.. ada jodoh nanti insyaAllah ye mak... =p


Thursday, May 6, 2010

next episodes

please refer to this link for the next episodes of TERATAK HIJAU.. tq =)

http://laicibasi.blogspot.com/2010/05/teratak-hijau-part-2.html

Saturday, April 17, 2010

Tasik Biru - Part 17

YANG SETERUSNYA

J
am tangan menunjukan pukul 6.30am, aku masih tidak dapat melelapkan mata. Sedangkan habitat di luar bangkit dari tidur lena mereka. Kicauan burung2, kokokan ayam2, bunyi kenderaan2 bagi mereka yang keluar mencari rezeki. Ya! Mereka semua menjalankan aktiviti harian seperti biasa. Namun aku, masih leka bermain dengan fikiran yang entah kemana ku harus bawa pergi. Seperti tiada arah. Aku bingung.


Selesai mandi dan solat, aku mencapai sebatang joranku yang telah lama aku tidak gunakan. Ku belek2 dan ku persiapkan segala perkakas lain untuk memancing. Motor usangku masih setia membawa aku kemana saja. Destinasi ku kini tidak lain kalau bukan ke Tasik Biru. Banyak memori yang boleh aku kenangkan disitu. Sesampai saja di Tasik Biru, ku menghirup nafas dalam2. Sungguh nyaman udara pagi di tasik ini. Tenang, jauh dari kesibukan kota. Rajawali terbang kesana kemari mencari ikan yang boleh dijadikan sarapan pagi ia.

Cinta, ia suatu yang sering aku fikirkan sejak akhir2 ini. Ya! Aku pernah bercinta dulu. Tapi dengan siapa. Dia, tapi kini tidak lagi. Dia sudah dimiliki org lain. Apa yang ada padaku. Aku hilang di dunia dia, dunia mereka, dunia aku sendiri. Hilang ingatan ku hingga kini pun aku masih mencari2 jawapan semalam dan kelmarin. Kenapa dan mengapa harus aku. Seharusnya perjalanan itu sentiasa kehadapan, mengapa perlu aku merumitkan keadaan dengan kisah dan cerita semalam? Hati dan perasaan tiada dapat di ungkap dengan kata-kata. kalau di ungkapkan pun tidak akan semuanya sama seperti yang dirasakan. Apa yang aku harapkan, hanyalah sinar baru untuk aku meneruskan perjalanan hidup ku. Aku sudah letih dengan melayan perasaan yang tiada tanda2 sinar dihadapan.

Matakail ku isi dengan cacing yang aku cangkul di belakang rumah, ku lontar ke dalam tasik. Sudah lama aku tidak memancing disini. Dan kebiasaannya aku memancing disini dengan menaiki sampan, tapi kini aku hanya baling dari tepian sahaja. Ah! Itu bukan penting sangat pun. Aku bukan benar2 ingin memancing dan dpt ikan pun. Aku hanya ingin melayan hati yang terasa ingin ke tasik ini. Sedar tak sedar 3 batang rokok sudah aku hisap. Namun aku masih lagi tiada jawapan untuk hidupku seterusnya apa.

Aku balik dengan tiada apa2 tangkapan langsung. Membawa motor, dengan niat ingin bersarapan di kedai wak dolah. Nasi lemak di kedainya sedap! Sesampai di kedai wak dolah, tidak ramai pengunjung yang ada. Biasalah, hari2 bekerja macam nie memang tak ramai sgt kalau dah jam 10 pagi. Cuma ada 2 orang yang agak muda sebaya aku di suatu sudut meja. Aku rasa aku tidak kenal mereka berdua. Mungkin bukan org kampung sini. Aku pun tak pernah nampak mereka di sini sebelum ini. Aku terus ke kaunter memanggil wak dolah untuk memesan nasi lemak dan teh tarik.

“Nami!”

tetiba ada orang menyapa aku. Lain tak bukan antara mereka yang berdua itu memangil nama aku. Aku menoleh ke arah mereka.

“kau ni Nami bukan?”

aku menjawap,

“err, ya aku Nami”
“Ai, kau dah tak kenal kami berdua lagi ke? Ape punya kawan la kau ni”

aku terus menghampir mereka dan bersalaman dengan mereka berdua. Aku duduk satu meja dengan mereka.

“maaflah kawan, aku benar2 terlupa siapa kamu, maklumlah kamu pun tau bukan aku nie....”
“takpe Nami, akami faham”

dia mencelah cakapan aku tadi

“aku, Kamil dan”
“aku zul”
kami pun baru je balik dari KL. Cuti semester, semalam kami balik lagi. Tapi arini baru dapat lepak kat kedai Wak Dol nie”
“kau macammana, sihat ke Nami?”
“err, Alhamdulillah, sihat jugak lah. Kau orang belajar ke di KL tuh? Bila habis?”
“Haah, kami belajar disana, satu Universiti”
“kau buat ape sekarang nie, di kampung jek ke?”
“haah la kawan, apa lagi la yang aku boleh buat”
"takpe lepas nie kita lepak2 di port kita dulu okay. Sekarang kita makan dulu”


Port kita? Aku sendiri tertanya. Mereka berdua ini sepertinya sgt rapat dan mesra dgn aku. Sedangkan aku langsung tak ingat siapa mereka. Mungkin aku yang dulu adalah kawan rapat mereka. Tapi kini, apa2 pun aku tak ingat. Kasihan, harap mereka faham dengan keadaan aku. Bukan sengaja untuk aku tak ingat cerita2 dulu kita bersama. Tapi Tuhan lagi maha berkuasa. Banyak juga yang kami bualkan. Entah ape pengalaman dan kenangan dulu yg mencuit hati dapat di kongsi bersama, walaupun aku tidak ingat semuanya, tapi sedikit sebanyak bila mereka bercerita aku seperti dpt bayangkan zaman kanak2 aku dulu. Bagus juga mereka berdua ni balik bercuti. Dapat jugaklah aku kawan baru bg aku, dan kawan lama yang baru bagi mereka.

Kami selesai makan dan berborak panjang hampir pukul 12tghri jugaklah, kami beredar balik kerumah masing2. Tapi kami bertiga sudah membuat satu janji temu. Nak melawat ‘port’ kami sewaktu kecik2 dulu. Tapi aku sendiri tak tahu dimana. Mereka sengaja merahsiakan saat aku bertanyakan mereka dimana. Kalau dah macam tu mcm mane aku nak pergi kesana sedangkan aku tak tahu pun tempatnya dimana? Tapi mereka cakap akan ambil aku di rumah pada jam 8 pagi esok.

Hurm.. entah port mana lah yang nak dibawanya aku esok. Selesai solat dzuhur, aku pergi membelek2 di dapur. Memeriksa apa lagi makanan yang ade untuk di jadikan makan tghri. Aku masak ape yang patut untuk memenuhi perutku. Tak la lapar sgt pun, sebab aku makan sarapan tadi pun dah agak lewat. Aku terlelapkan mata di depan kaca tv. Tak perasankan tv tu pulak yg tengok aku. Tersedar saat azan Asar berkumandang. Fuhh, lama jugak aku terlelap. Nie bukan terlelap, nie tidur namanya. Aku bangun dan menunaikan kewajipan.

Oh kebun sayur ku. Ah! Bolehkah di panggil sebagai kebun? Setakat kawasan belakang rumah ku yang sekangkang kera itu haruskah aku memanggil ia kebun? Ahaha, aku tergelak sendirian. Aku memang juga suka bercucuk tanam selain daripada memancing. Entah aku pun tak pasti kenapa. Sebab jarang kita lihat orang lelaki yg suka mempunyai hobi bertanam. Tapi aku selesa dengan hobi ini. Aku mendapat ketenangan bila melihat hasil tanaman ku membesar, mengeluarkan hasil tanaman, cili, kacang panjang, limau kasturi, bayam dan sebagainya. Melihat keindahan maha kuasa Allah mencipta dan menghidupkan pokok2. Ya Allah, sungguh aku kagumi dengan kekuasaan Mu. Sesungguhnya aku bersyukur dengan segala rezeki dan kemurahan mu memberi aku makan sedikit sebanyak dari hasil tanaman aku. Sesambil aku menyiram, membelek, menuai tanaman2 sayur ku, sambil itu jualah aku tak henti2 memperkatakan syukur pada Allah yang maha Esa. Sangat kagum!

Sunday, April 4, 2010

Start Again!

Sedang ramai di antara mereka lena di ulit mimpi, bersama kedinginan malam yang menenangkan untuk tidur, namun aku masih lagi bergolek-golek di katil. Fikiran melayang entah kemana, membelek-belek komputer riba kesayangan, melmbaca hasil2 cerpen dan nukilan, meyelak2 gambar2 lama, dulu, kelmarin dan semalam. Banyak kenangan-kenangan yang bermain di benak kepala. Seperti beribu video tayangan semula bermain di benak fikiran. Suka duka semua bercampur. Manakan aku boleh tidur. Kutinggalkan sejenak komputer riba ku, mengambil telefon bimbit menetapkan alarm 5 minit ku bagi pada diriku, andai aku tak dpt tidur juga dlm 5 minit berikutnya aku perlu bangun dan menyambung segala coretan-coretanku yang tergendala entah beberapa minggu dan mungkin juga sudah berbulan-bulan.

Kcik kcik lighter menghidupkan sebatang rokok, menghisap dalam-dalam, lalu ku hembus panjang. Berkepul2 asap meruang di angkasa bilik kecil ku. Ya! Nyata aku kini telah mengubah posisi ku duduk di bangku meja dan komputer riba kini sudah di atas meja dan aku sedang menaip. Aku perlu teruskan coretan2ku. Idea yg tadi berlegar2 di fikiran tiba2 hilang. Bagaimana aku dapat memulakan coretan? Coretan tajuk yg manakah aku perlu mulakan? Mengambil langkah memainkan lagu2 malaysia yg senang difaham adalah langkah bijak untuk memulakan sesuatu coretan. Benar! Kini aku sudah berada di rangkap kedua. Namun masih lagi tiada tajuk untuk coretan ini.

Jam 10pg nanti aku ada diskusi bersama rakan2 kumpulan untuk membincang dan merencana Design II kami. Ya! Aku masih lagi belajar. UiTM shah alam, meneruskan pengajian ku sebagai seorang pelajar luar kampus. Ramai rakan2 yg merasakan kemana perginya aku pada semester ini. Mana tak nya, dari 5 subjek yg aku pilih untuk ambil sem ini, tiba2 menjadi 3, dan akhhirnya cuma 1 subjek yg aku ambil untuk semester ini. Itulah dia, hanya Design II yg aku gagahi untuk ambil pada semster ini. Jadi, mahu tak mahu aku perlu memberikan kerjasama pada ahli kumpulan ku untuk mendapat status lulus untuk subjek ini. Ya! Aku hanya target lulus. Bukan tak mahu untuk target ‘A’, tapi aku sedar, dari awal sem lagi sampai sekarang, baru 2 kali aku masuk kelas. Kasihan rakan2 kumpulan ku terpaksa mencipta beribu alasan untuk ku saat lecturer menanyakan kenapa aku tak masuk kelas. Rakan, aku harap kamu mengerti. Aku ada alasan ku sendiri, kenapa dan mengapa aku begini.

Huh! Sungguh bengang tiba2 bila fikir pasal supplier/machinest yg aku hantar projek kumpulan untuk di fabricate. Aku tau aku memang hantar pada kamu lambat. Tapi aku sudah katakan pada kamu bukan bahawa projek ini perlu siap hari khamis? Tapi sekarang sudah ahad. Kenapa masih lagi ade alasan mengatakan kamu belum boleh siapkannya juga? RM 900.00 harga yang kamu katakan bukan aku kata sangat mahal, Cuma aku kata kalau boleh kurang lagi bagus. Biasalah, kalau kamu pun akan tawar-menawar bukan? Lagipun bayaran sebegitu kalau boleh siap cepat is berbaloi la.. tapi!! Telefon berdering. Sebentar yach!

Sambung balik, hurm... idea dah ilang. Perasaan marah tiba2 kembali normal. Ok. Aku rasa tajuk ini sampai disini saja la. Banyak lagi tajuk2 lain yg perlu aku siapkan, oh tasik biru, oh teratak hijau, oh kekasihku ..., dan Family, hurm... aku rasa makan tahun gak nak siapkan semua neh.. takpe, aku cerita2 ku takkan habis, sebab aku masih hidup di dunia. Cerita2 itu perlu aku taipkan disini, sebab aku suka untuk membacanya semula. Sebab inilah diari aku.. blog aku.. jumpa lagi di lain post.. see ya! =)


Lupa lak nak ckp ape tajuk dia, this story will be named as “Start Again’’..

Tuesday, March 30, 2010

karoke

aku terasa nak g karoke ar... ade sesape mo ikut? jom!

Thursday, March 11, 2010

Vacation

its so wonderfull
starcruise trip is like a heaven..
fuhhh, can't say anything..
just i have lot of fun and fantastic moment + memory
Great!!!

Wednesday, March 3, 2010

rindu u olls!

perlukah aku menaip? dulu aku menaip cerita ceritu ceriti di blog ku.
tapi, aku hilang dari dunia blog ku sendiri.. kenapa?
penuh dengan tanda tanya.. aku yg penuh tanda tanya.. lagi lah org yg baca blog aku
kompem dia/korang kan penuh dgn tanda tanya..

ahaha... serius, aku mcm takde masa sgt nak menulis di blog.. <--alasan
huhu.. sebenarnya, facebook kini lebih menyerlah dari blog.. <-- lalalala =p

serius, aku kalau2 bukak internet mesti aku bukak fb dulu, baru la bukak blog aku..
then baru jenguk2 blog2 my frenn (u all)...
kadang rindu gak ngan all my blog fwends...
rindu sehh...

so di sebabkan aku rindu korang2, aku start la balik menulis di blog ku..
sebenarnya, aku rindu juga untuk menulis semula...
byk benda yg mahu aku ceritakan tntg kisah hidup, susah, senang, payah, sakit, demam, cinta, seksa, dan lain lain...

aku perlu catitkan semua!
sebab aku dah tua kang aku nak baca balik aku nye blog a.k.a diari aku neh..

support me!!
we support u!!
see u all again guys.. =)

Thursday, February 18, 2010

Pastikan merindui~

Meniti saat2 terakhir di meja dan komputer ini... sebenarnya aku sayang kan kamu semua.. aku pasti akan rindukan kamu2 di sini semuanya... kerna memori itu segalanya bermula disini... walau kini sebenarnya sudah tiada.. kadang tidak termahukan aku kehilangan walaupun sekadar memori.. oh mengapa~

Friday, January 29, 2010

Pernah ada rasa cinta
antara kita kini tinggal kenangan
ingin ku lupakan semua tentang dirimu
disini aku merindukan dirimu

jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini ku coba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti diri mu

cinta kini kian menghilang
namun memori kan kekal selamanya

Thursday, January 14, 2010

kangen~

aku kangen sama kamu =="

adeh!!panas²