Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, October 25, 2008

Tasik Biru ~ Part 02

kesejukan pagi membuatkan aku menarik selimut melitupi tubuh...
rintik2 hujan membingitkan telinga saat ia jatuh di atap rumah...
aduh!! aku mengeluh panjang...
aku harus bangkit!..

ku lihat jam di alamari katil ku sudah menunjukan jam 6.30 pagi..
bingkas aku bangun terperanjat!
aku sudah lewat!!
mati la aku...

ku capai tuala masuk ke bilik air..
kesejukan air tidak lagi ku hirau..
debush! debush!
sebetulnya aku memang mandi2 ala kadar..

siap aku mengemaskan diri seperti biasa untuk memulakan tugas harian..
tapi hari ini aku merasakan ade sesuatu yg berbeza..
setibanya aku di anjung rumah, ku terpandang pada sebuah akuarium kaca..
kosong, tiada air, dan agak usang..
siapa yang meletakkannya disini?

pelik!
sepanjang malam semalaman hujan tiada henti..
tapi akuarium ini sedikitpun tidak basah.
langsung tiada titis2 air yang sepatutnya ada kesan dari tempias hujan malam tadi..
ah! aku sudah lewat..
biarkan saja ia disini dulu..

aku memecut laju motorbike ku yg usang.
takat 100km/j tu boleh lagi..
hurm... aku mengeluh lagi..
hampir tiap2 hari aku memecut ke kerja..
kesian jugak pada motorbike ku itu..
mana taknya, hampir tiap malam aku tidur lewat menjahit jaring yg ditempah pak Samad..
seperti yang di pinta, dia mahu jaring itu selasa ini..
aduh!! nasib baiklah kau upah aku mahal pak Samad..

kring!!!
loceng punch card tetap menjalankan tugasnya seperti biasa..
hari ini aku cepat 1 minit..
fuh!.. masih boleh dikatakan cepat ke walau hanya 1 minit??

kerja-kerja-kerja..
bertimbun2 kerja yang aku harus siapkan..
hari ke hari macam tiada alasan untuk aku berehat dari bekerja..
aduhai!!


Astaghfirullahalazim..
''knapa byk mengeluh jak aku ini hari??''

dalam keasyikan aku meneruskan kerja2 ku
tiba terdetik di hati ku..
'siapa yg letak akuarium kat anjung umah aku tu yach?'

4 comments:

miladameilu said...

hehehe sebenarnye aku la yg letak kn akuarium tu kt situ.hehehe.
tp maybe esok aku letak ikn plak kot.

@tune® said...

spooky siut....

Anonymous said...

Cerita dah hampir seram, tapi napa akuarium plak jadik bahan utama? letak la kain putih ke, tali pengikat gantung ke.... :p

sEapUt "c@ said...

mila: ko len kali nak letak akuarium tuh, letak la yg baru.. siap ade pump air, batu karang semua bagai.. huhu..

atune: spooky kah?? lu mau sambungan dari episod lepas kan? ya! inilah dia..

jamal: erk! seram ker? jgn lo.. kau buat aku seram jak..