Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, September 26, 2009

Teratak Hijau ~ Part 01

[GERIMIS]

Pagi itu gerimis masih lagi tak berhenti
apek tua dengan hanya bertopi sawah mengayuh basikal tuanya pergi mencari rezeki
Aku duduk di hadapan rumah ni melihat kehebetanNYA menurun kan hujan dan memberhentikan hujan

aku masih teringatkan pada masa tu umur aku lebih kurang 4 tahun
aku menurut kata emak dan abah untuk berpindah ke rumah abg acit
yang agak jauh dari mereka berdua..aku tidak tahu apa sebabnya aku mengikut abg acit
abg acit merupakan abang aku yang sulung
aku hanya pulang ke rumah itu apabila abg acit tidak bekerja
itu pun hanya sebulan 3 kali atau kurang
aku berada di bawah jagaan abg acit sehingga aku berumur 12 tahun

namun selepas tamat sekolah rendah aku di masuk kan ke sekolah berasrama
aku hanya balik ke rumah itu bila ada cuti perayaan sahaja
pada masa tu aku kecil lagi dan fikiran aku masih lagi terlalu muda
apa yang aku tahu
Cuma belajar besungguh-sungguh
kerana itu pesan emak dan abah

tetapi.. tiap kali hari minggu ibu bapa datang untuk melawat anak mereka
namun aku hanya duduk di bilik
kerana ibu bapa aku tak dapat nak melawat aku seperti ibu bapa kawan ku yang lain

”kenapa mak ngan abah tak datang ek?” bisik hati aku..
aku masih lagi dalam tanda tanya sehingga lah aku berumur 15tahun
pada tahun tu aku masih lagi di asrama,aku semakin lupa akan pesan emak dan abah
aku dah mula berfikiran agresif

aku agak nakal ketika itu dan
aku adalah antara pelajar yang mempunyai rekod disiplin
aku tidak tahu apa puncanya
aku jadi seperti ini mungkin kah aku kurang kasih sayang dari emak dan abah?
Yang selama ini aku hanya duduk di bilik
tanpa kehadiran emak dan abah pada hari minggu
seperti kawan-kawan yang lain?

hari tu adalah hari yang telah menjadi permulaan sejarah buruk bagi ku..

Wednesday, September 23, 2009

Aidilfitri

Selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir batin

uploading my family takbir raya..




Wednesday, September 16, 2009

When ur son crying

When son was born
he will crying
always crying
because of he can't talking
he don't know how to blaming
and he just crying

when son was kids
he try to not crying
parents said son must be though
can't crying
because of son will become a man

when son was young
he forget about crying
he don't know how to crying
even got hard situation
son going though
and would not crying

parents are so happy
when them look their son become a man
become a though man
whos are ability to face anything
without crying
without sadness

if you are that son
did you doing well
maybe you doing very well
very very well
you become a man that your parent want

but, someday..
you will cry
crying the sadness that you can't stop ur cry
when that day come
dont' worry my son
they have a forgive for your cry


aku takkan dpt menahan air mataku
saat aku memohon ampun dan maaf
pada kedua ibu bapa ku di hari raya
saat itu lah juga bercucuran air mata

mak, abah
sempena hari raya aidilfitri yang penuh kebesaran ini
ampunkanlah segala dosa2 eiman..
dari eiman kecik sampai eiman beso..
halalkan makan minum eiman..
yang sengaja ambil atau tak sengaja ambil,
segala hak2 mak, abah..
eiman mintak halal dunia akhirat..
doakan eiman dapat mengharungi
liku2 kehidupan di dunia mahupun akhirat dengan tabah, tenang, redha dan sabar..

selamat hari raya maaf zahir batin mak, abah..

Sunday, September 13, 2009

sunday

when no more sunday in my life

apelah dengan kehidupan sebegini
kadang2 aku terasa cam sengal2 pun ade
ari2 yang mendatang tak terasakan pun ia berlalu
isnin kames ahad sabtu
hadoi la.. kadang2 terase penat gak keje then wat part time blaja nih
pagi2 gi keje, petang2 kang dah rushing2 nak g klas plak
sampai la malam jam 10~11
penat weh..
tambahan lagi ade plak keje2 yang terpaksa di bawak balik umah
kene siapkan, isnin ade perodua audit untuk kintarome ngan spot/robot welding area
mampuih la aku..
tambahan lagi, hari ini iaitu ahad, aku ade kelas ganti 9~1ptg dan 2~5ptg.. what the hek!!
lu pikir hari ahad boleh lepak2 dok umah tengok katun dari pagi sampai petang canel 9 sambil makan jajan kah?
tak bole meh..
thats what we call when no meaning of the day named SUNDAY!..
nak kate mcm org gile pun tak jugak
org gile tu lagi best bleh lepak2 takkyah gi keje gi belajau
cukup masa syahid pastu masuk syurga..
mahukah jadik org gila??
hahaha~ kepala otak ku sudah bengong...

ade sape2 rasa nak berbuka pose ngan aku ptg nih?
jum la aku banje.. =p

Friday, September 11, 2009

New Karya

On requested,
I would like to introduce new author for the new karya!!

Teratak Hijau




*Pic: Teratak Hijau author ~ Mr. Jalot


This Karya will be Coming Soon!!!

Wednesday, September 9, 2009

bodban


walaweh~
bodbanku kaler pink!
limited edition ma..
pandai jek org kedai tuh soh aku amek pink kaler..
xpe, die pun kate pink pun ok!
clecom bodban tidak mcm macsis bodban yg lembab itu ok!

Friday, September 4, 2009

Kenangan Kelmarin

Wahai Tuhanku tak layak ke syurga-Mu
Namun tak pula, aku sanggup keneraka-Mu
Ampunkan dosaku terimalah taubatku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun
Dosa dosa besar

Perasaan dulu mengait2 kembali
Datang tanpa di duga dan di paksa
Kembali menggamit benak di kepala
Walau kini berlainan ragam dan cara
Bermain dengan perasaan
Kadang sangat menyakitkan
Walau ade sedikit kenikmatan
Padahal dulu ku tahu akibatnya
Yang masih terasa walau betahun lamanya
Kenapa aku harus berdegil
Kelak merana diri sendiri
Tiada siapa kan ambil peduli

Ya Allah, kuatkanlah hatiku
tabahkan hatiku dalam mengharungi
segala rintangan kehidupan
yang sgt menyakitkan ini..

Thursday, September 3, 2009

Tasik Biru ~ Part 16

MENCARI HARAPAN YG TIADA

Dingin malam tak ku terasakan
Saat angin bertiup kencang di luar
Cuba menyelinap masuk ke isi rumah
Melalui celah2 dinding papan rumah
Sedikit sebanyak terasa dingin seharusnya
Namun aku tak terasakan ia
Fikiran ku sudah melayang jauh
Tak hirau lagi dengan persekitaran

Kadang2 kelakar bila difikirkan
Tapi tiada apa yang aku tertawakan
Kelakar apakah itu?
Kadang kita tak langsung mengatakan sesuatu itu kelakar
Tapi apakah benar ia kelakar?

Hurm, perkara2 sebeginilah yang buat kepala otak aku serabut
Ya! Serabut..
Kenapa ia harus berlaku pada aku?
Adakah org lain yang senasib dengan aku?
Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini
Yang kadang terlupa ucapkan syukur pada-Mu
Yang kadang tiada terima apa jua takdir-Mu
Ampunkanlah aku Ya Allah..

Takdir itu semuanya di tangan tuhan
Tiada apa yang kita boleh ubah semula
Segala apa yang terjadi pada kita
Segala apa yang terjadi pada aku
Ya! Pada aku..
Terimalah seadanya..

Sesekali teringat pasal petang tadi

Anak cari siapa?
Err, makcik.. benarkah ini rumah eizany?
Eizany? Siapa eizany? Makcik x penah dengar nama tu
Rumah ni dah lebih 3 bulan ditinggalkan
Sekeluarga keluar
Katanya pergi ke luar negara
Suaminya bernama mohamad
Isterinya bernama Zanida
Nak kata anaknya nama eizany
Rasanya mereka belum punya anak..
Mungkin kau salah rumah tak..

Jelas makcik sebelah rumah itu

Takpelah makcik
Terima kasih yea…

Saat aku mahu balik
Dengar jeritan suara

Org dah kahwin baru kau nak cari ke! ~
Di akhiri sedikit gelakan

Aku toleh kebelakang suara itu datang dari suami makcik itu mungkin
Dia pun bersahaja kata tanpa menoleh kearahku

Hurm..
Andai aku punya kesempatan
Ingin sekali kembali ke masa silam
tapi itu mustahil!
Berlaku tetap berlaku

Ya! Sedar tak sedar bulan ramadhan dtg lagi
Saat aku merayakan Aidilfitri nanti
Yg mungkin tiada seindah yang lain
Bersama keluarga tercinta
Bersama insan tersayang
Itu aku harus terima
Tuhan itu menguji umat2nya dengan berbagai cara.
Coretan ayah habis sudah ku baca
Ayah seorang ustaz bebas
Ilmuan ugama penuh didada
Apa yang ayah coretkan untukku
Mungkin tak sampai 1/8 dari ilmunya
Namun aku sedikit sebanyak jua memahami
Apa yang tersurat dan tersirat di dalamnya
Terima kasih ayah..

Saling tak tumpah coretan ayah dengan kata2 pakcik yang aku jumpa 2 hari lepas

Tabah, tenang, redha dan sabar..

Ayah, ibu…
Dengarlah rintihan anakmu
Andai satu hari raya tiada dapat kita bersama
Maafkanlah namie..


Adaduhaisnunamislualfatlikulliwajtinafihimbimasabathwayaadahunusuhukazalfanakwakaunuhunubasilanjalalanak



adeh!!panas²