Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, December 22, 2008

Tasik Biru - Part 08

"Ku meniti awan yg kelabu
ku tempuhi lorong yg berliku
mencari sinar yg menerangi
kegelapan ku

ku percaya pasti suatu masa
sang suria kan menjelma jua
membawa harapan yg menggunung
bersamanya

engkau tiba bagaikan pelangi
tak bercahaya namun kau berseri
tapi cukup menghiburkan
hati ini

seharian waktu bersama mu
tak terasa saat yang berlalu
bagai pelangi petang
yang kan pasti pergi jua"

mencoret lancar bebola pen di jemari ku
mencoret sebuah ayat
tanpa ku sedar sudah 4 rangkap
yang aku sendiri tidak pasti
kenapa sepertinya aku sangat biasa dgn ayat ini
suatu ketika dahulu
ya! ia mungkin bukan sekadar ayat
tapi sebuah lagu

Pernah juga aku bertanyakan pada org kampung
siapakah aku?
sepertinya aku bagai org gila
kerna menanyakan soalan seperti itu
hingga menjadi segan untuk bertanya lagi
sedikit khabar mengatakan
org kampung menjumpai aku nyawa2 ikan
terus di hantar ke klinik
dan semua itu hanya samar2
aku sendiri juga tidak pasti
hingga sekarang
aku terus tertanya2 tiada sudah

aku bangkit dari dudukku di bangku meja studyku
terus ke ruang halaman depan rumah
menhgirup udara petang nyaman
sedikit bauan daun pandan yang menghijau subur
entah siapa yang menanamnya
hampir sesuku di kawasan halaman rumah ku

aku duduk di tangga batu
bermenung sendirian sambil menikmati tiupan angin petang
kedengaran riuhan dari jauh
anak2 kecil sedang bermain
gembira sekali
seperti merekakah aku sewaktu kecil ku dulu?

Assalamualaikum nyet!!
ape yg ko menungkan tu..
Waalaikumsalam Pak Samad
datang nak amek jaring ke?
dah berkurun kat sini ha..
ha'ah, ye la nyet.. aku pun hampir lupa
tapi yang sebenarnya lain hajat aku kesini
hah! hajat ape pulak tu pak samad?
nak ajak saya mancing ke?
takde la..
ade bende yang aku kene beritahu kat kau nie
dah tiba masanya cukup 2 tahun amanat yang aku pegang
amanat ape plak ni Pak Samad?
mcm saspen la plak saye..
malam karang kau datang umah aku
karang kau tau la segala2nya..
ok! jgn lupe mlm karang..
aku tunggu kamu..
err.. baiklah Pak Samad..

Aduhai.. pebende pulak amanat yg Pak Samad nak ceritakan nie??
amanat 2 tahun?
apesal tak cite je terus tadi..
sengal gak Pak Samad nih..

Part/s be4..
TBiru P-1 TBiru P-2 TBiru P-3 TBiru P-4 TBiru P-5 TBiru P-6 TBiru P-7

2 comments:

@tune® said...

beb..teringat gang starz nyanyi lagu nih...

Anonymous said...

nice one :)