Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, October 21, 2008

Tasik biru

aku seorang pemancing ikan
tapi aku kehilangan joran ku
tenggelam di airan ketika aku sibuk mendayung
dan aku tidak bermaya untuk mencari kembali joran ku itu
lalu aku hanya duduk di perahuku
memerhatikan ikan-ikan di airan ini
lama sudah aku perhatikan ikan itu
dan ingin sekali aku memancing ia
tapi aku sudah kehilangan joran ku
harus bagaimana aku mendapatkannya?
Ah, aku tidak yakin dgn diriku
bolehkah aku??
aku tiada daya
ikan itu kelihatan seronok bersama kawan2 nya
bagiku, ia juga makhluk tuhan
yang mempunyai kehidupannya sendiri
hari semakin senja
aku mendayung perahuku ke tepian
sayu kerna tiada seekor ikan pun ku bawa pulang
tiba²..
cplop!!
seekor ikan melompat dari airan masuk kedalam perahu ku
diam tercungap² di perut perahuku
aku perhati, ia ikan yg aku minati tadi..
adakah ia mengerti fikiran yg bermain di kepalaku sebentar tadi..
dia melompat2 dan tercungap2
oh ya! aku lupa..
aku ambil beberapa cedok air dan kumasukan ke dlm perut perahu ku
dan ku letakkan ia di takungan air itu...
meliuk2 kegembiraan berenang di takungan
kau gembira disini? terfikir difikiran ku..
ia berhenti meliuk.. dan memandang padaku..
ah.. mustahil, manakan ikan ini mengerti..
atau ia kebetulan sahaja terlompat masuk di perahuku...
Astargfirullah!! hari sudah hampir malam... aku tertidur di perahu ku di tengah2 tasik..
aku mengelabah mendayung perahuku ku ketepian kerna jika hari sudah gelap aku takkan jumpa tepian..
sesampai sahaja aku ditepian..
aku menambat perahuku di sebatang pokok
seperti biasa aku kan mengemas apa yg patut
dan eh! kenapa ada takungan air di perahuku?
setahu aku perahuku tidak bocor..

4 comments:

@tune® said...

erk..apekah kesudahan episod yg akan dtg?

aminurrashid said...

"aku tertidur di perahu ku di tengah2 tasik.." bait-bait yang diluahkan oleh penulis (sEapUt). Hmmm kalau penulis kata "setahu aku perahuku tidak bocor.." ini bermakna..... semasa penulis tertidur... pasti penulis telah nGoMpOl berkali-kali-kali-kali.. tak gitu sEapUt.....

chucky said...

x ajak pong g mancing,kecik ati aku

sEapUt "c@ said...

atun: emm.. tunggu la episod2 akan dtg eh.. kalau ade la.. ekeke..

amin:erk.. x mungkin ngompol2 neh.. si penulis memberi watak pemancing itu adalah seorang dewasa yg x mungkin die mengompol2 lagi..

caki: esok aku nak manceng kat tempat keje atun... kan tgh banjir skang nih.. ade ikan keli.. jum!!